Arcanum blog

Harminc éve, Miskolcra indult az első InterCity

A vasút fejlesztése ekkor kezdődött

2021. június 02. - arcanum admin

A vasúti közlekedés emlékezetes napja volt, amikor elindult Magyarországon az első InterCity-járat. Gyorsaság, kényelem és tisztaság jellemezte a szolgáltatást, késés esetén még a pótjegy árát is visszatérítették.

A Magyar Államvasutak 1991. június 2-án indította el az InterCity-szolgáltatását, az első járat Budapest és Miskolc között ingázott. A Lillafüred, Szinva, Sajó, Borsod és Hámor nevekkel indított szerelvények kevesebb, mint két óra alatt tették meg a távolságot, amely 92 km/óra átlagsebességet eredményezett. A két város között bonyolított üzleti utak, a napi ingázás, a diákok utazása is sokkal kényelmesebb lett. Megnéztük az Arcanumban, miket találunk az új vonatok üzembe helyezéséről.

junius_01_1200x628px.jpg

Népszabadság, 1995. 05. 11.

A német ICE vonatokkal egyszerre indult

A rendszerváltás utáni időszakban úgy tűnt, minden egyszerre zúdul ránk. A vasúti vonalak, valamint a szerelvények fejlődése is lendületet kapott, olyannyira, hogy amikor a német vonalakon forgalomba állították az új expresszeket, szinte napra pontosan nálunk is elindult a gyorsvonatok utóda, az InterCity.

„’Guruló légibuszokként’ reklámozza a Német Szövetségi Vasút új expresszvonatait, amelyek helyenként 280 kilométeres óránkénti sebességgel száguldoznak a hét eleje óta Hamburgtól Münchenig és vissza: a Stuttgart-Mannheim és a Hannover-Fulda szakaszokon. E városok között külön pályát építettek az áramvonalas acélkígyóknak. Az említett települések között a menetidő a felére csökkent, s mivel az új Intercity-expresszek (ICE) mindenütt elsőbbséget kapnak, a menetidő-megtakarítás összességében, például a Hamburg-Stuttgart vonalon, a két órát is eléri. Az ICE-ken az utazás harminc százalékkal többe kerül, mint a „kiöregedett” városközi gyorsvonatokon.” (Kurír - esti kiadás, 1991. 06. 04.

kozlekedestudomanyiszemle_1993_pages234-234.jpg

Közlekedéstudományi Szemle, 1993. 6. szám

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

Egy rövidhír jelent meg két nappal az indítás után

A Szabad Föld egy rövidhírrel, két nappal később számolt be a járatok elindításáról. Ma már viccesnek tűnik az összeg, amennyibe egy IC-pótjegy került: mindössze száz forintot kértek a szuper utazásért cserébe.

„Újdonság, hogy Budapest és Miskolc között InterCity vonatok szállítják az utasokat. E vonatok napközben, ütemes menetrendben, háromórás időközökben közlekednek, menetidejük 1 óra 47 perc. Az utasoknak a vonatokon a rendes menetdíjon felül 100 forint pótdíjat kell fizetni, ami a helybiztosítási díjat is magában foglalja.” (Szabad Föld, 1991. 06. 04.

nepszabadsag_2001_07_pages555-555.jpg

Népszabadság, 2001. 07. 26.

Az európai vasutak egyeztetett fejlesztése zajlott

A Pesti Hírlap az indulás után három nappal adott magyarázatot a német és magyar fejlesztések egybeesésére. Kiderült, hogy nem véletlen a június 2-i kezdés.

„Sínen vagyunk - Az új német környezetkímélő, energiatakarékos csodavonat bemutatkozását a turista főszezonra időzítette a német államvasút, a Deutsche Bundesbahn. Június másodikától, menetrend szerint közlekedik az ICE, Hamburg, Hannover, Frankfurt, Stuttgart és München között. 1992-93-ban pedig két újabb, szupergyors szakaszt adnak át. Bár az ICE-hez hasonló vonatokra a hazai nagyérdeműnek még egy darabig várnia kell, az első IC, azaz InterCity városközi gyorsvonat már fut Budapest és Miskolc között. Az európai vasúttársaságok egyeztetett fejlesztési programjába a MÁV az osztrák és a német vasúttal együttműködve, a nemzetközi Euro-City járataival kapcsolódott be, közvetlen összeköttetést teremtve a jövőt jelentő InterCity Express-szel.” (Pesti Hírlap, 1991. 06. 05.)

hajdubiharineplapnaplo_2003_06_pages19-19.jpg

Hajdú-Bihari Napló, 2006. 06. 03.

Tíz évvel később már Rapid InterCity is indult

Ekkorra az ország egész területén jártak InterCity vonatok, megszokottá vált, hogy azzal bárhová célirányosan és gyorsan eljuthatunk. A Népszabadság 2001-es cikkében már arról olvashatunk, hogy a fejlesztések befejezettnek tekinthetők, érdemben az InterCity-hálózat már nem változik. Tíz év alatt a pótjegy azonban 100 forintról 450-re emelkedett.

„A Debrecen és Nyíregyházi vonalon is megmarad a kétórás ütemes közlekedés, Rapid intercity néven emelt komfortfokozatú szerelvényeken utazhatunk a hét 6 napján. A vonat menetideje 2 óra 58 perc, ami csak a mai IC-khez képest nevezhető „rapidnak”. A pótjegy ára 450 forint. Az áprilisi ígérettel szemben Budapest-Pécs között mégsem indul Rapid intercity. Tovább bővül az IC-vonatokhoz csatlakozó Interpici-motorvonatok hálózata is, Zalaegerszegről Lenti, illetve Püspökladányból Berettyóújfalu-Biharkeresztes irányában.

Mindezzel az intercity-hálózat kialakítása befejezettnek tekinthető, érdemi bővítésre már nem számíthatunk. Néhány vonalon az is látszik, hogy a MÁV kissé túlvállalta magát, ugyanis a vonatok jobb kihasználtságát biztosítandó egyes IC-vonatokra bizonyos napokon (általában péntek és vasárnap kivételével) olcsóbban váltható menet- és pótjegy.” (Népszabadság, 2001. 07. 26.)

 Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://arcanum.blog.hu/api/trackback/id/tr216579128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása