Arcanum blog

Mennyivel száguld egy elektromos Barkas?

Negyven éve már futott elektromos Ikarus és Pannónia is

2022. január 05. - arcanum admin

Az elektromos autók, motorok, kerékpárok és rollerek használata az egész világon elterjedt, mára az utca embere is ismeri a technológia előnyeit és hátrányait. Magyarország már a szocializmus idején bekapcsolódott a fejlesztésbe, és a hetvenes évekre elektromos járművekkel rendelkezett.

„Elektromos energia még a szemét elégetéséből is nyerhető”

A Pajtás újság 1979. április 12-i számában bukkantunk a Csendes járgányok című összeállításra, amelyben részletesen beszámolnak arról, hol tart itthon az elektromos járművek fejlesztése. Kiderül a cikkből, hogy több mint negyven évvel ezelőtt is pontosan tudták: ez a jövő.

„Csak az utolsó pillanatban léptek hátra, máris elsuhantak mellettük a jövő század csendes járgányai: az elektromos motorok. Ez ma még csak fantázia, de nem sokáig. Az elektronika újabb térhódításával betört a járműiparba is. Alkalmas arra, hogy a közlekedési eszköz finomabban induljon, menet közben ne rángasson. Megszűnik a zaj és a légszennyeződés. A környezetvédelmi célokon kívül még az energiaforrás változása is nagyon fontos. Az olaj drága, elektromos energia még a szemét elégetéséből is nyerhető — és olcsóbb. Franciaországban, NSZK-ban és Angliában kísérleti jelleggel forgalomba állítottak néhány elektromos közlekedési eszközt. Hazánkban is folynak kutatások.” (Pajtás, 1979. 04. 12.)

A hangos és fapados Barkas elektromos változatban is elkészült

Milyen messze is volt még akkor az ezredforduló! Most húsz évvel vagyunk utána, de még mindig luxusnak számít például az elektromos autó.

„Egyelőre még nagyon drágák ezek a járművek. Feltehetőleg az ezredfordulón már felveszik a versenyt a benzinnel, az olajjal meghajtott kocsikkal. Nagyon nehéz feladat ez, mivel 1 kg benzin az tízezer kilokalória, s ezt pótolni... Üzemben tartásuk azonban már most olcsóbb, mint a benzinnel működőké. Egy feltöltéssel kb. 30 km utat lehet megtenni és az ehhez szükséges elektromos energia mindössze 1 Ft-ba kerül. Míg 3 liter benzin...” – mondja Bencze János mérnök, a Villamosipari Kutató Intézet osztályvezetője. (Pajtás, 1979. 04. 12.

pajtas_1979_1_pages494-494_1.jpg

Pajtás, 1979. 04. 12.

„Az akkumulátorok cseréje mindössze két percet vesz igénybe. A tálcára helyezett „aksik” simán gördülnek a Barkas gyomrába.” (Pajtás, 1979. 04. 12.)

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A környezettudatos Pannóniát is megépítették

Mára az elektromos mopedek terjedtek el leginkább, ma is gyártanak elektromos Pannóniát, és ez valóban elérhető áron kapható. Az akkumulátorok evolúciójának köszönhetően a „csendes járgányok” egyre több utat tesznek meg egyetlen feltöltéssel.

„Az akkumulátor a drága, s az, hogy hamar tönkremegy. Két év az élettartama, s nagyban megnöveli a jármű súlyát is. A cél: jobb energiasűrűségű, kisebb, könnyebb akkukat gyártani. Ha ez sikerül, akkor már nem lesz gond az elektromos roller, moped, kiskocsi gyártása sem.” (Pajtás, 1979. 04. 12.

pajtas_1979_1_pages496-496.jpg

Pajtás, 1979. 04. 12.

Az elektromos Ikarus 52 kilométert tett meg óránként

Az nyilvánvaló, hogy az akkori gyerekek felnőttként már valóban elektromos járműveket is használnak. Az alább található jóslat tehát megállja a helyét. Az Ikarus azóta folyamatosan mutatja be legújabb elektromos modelljeit. Talán a közösségi közlekedésben mutatkozik a legnagyobb változás.

„A csendes járgányok — ahogy ti nevezitek — a ti közlekedési eszközeitek lesznek! Talán mi, mai felnőttek is felférünk majd arra az elektro buszra, amely 55 utast szállít zajtalanul, 52 km-es óránkénti sebességgel, talán mi is veszünk magunknak egy csendes járgányt.” (Pajtás, 1979. 04. 12.

pajtas_1979_1_pages494-494_2.jpg

Pajtás, 1979. 04. 12.

A türelmetlen fejlesztők az első elektromos gokartot is megépítették

Egy szakkör tagjai - természetesen egy elkötelezett vezető irányításával - elkészítettek egy elektromos gokartot is, amelyet ugyan világelsőnek gondoltak, de erről azért utólag sem vagyunk meggyőződve. A Pajtás szerkesztősége levélben értesült a technikai újdonságról.

„Vannak azonban türelmetlen emberek. Közéjük tartoznak a tatabányai Kertvárosi iskola fém-elektromos szakkör tagjai is. Zavada Zsolt írt a szerkesztőségnek: elkészítettük a világ első elektromos gokartját. Most végezzük a próbafutásokat. Jöjjetek, nézzétek meg. Elmentünk és láttuk a szlalomozó, száguldó csendes járgányt. Ha hozzátesszük, hogy nem ez az első a világon — az sem von le semmit a szakkör nagyszerű munkájából. A képen Szabó Zoli vezeti a gokartot.” (Pajtás, 1979. 04. 12.

december_02_1200x628px.jpg

Pajtás, 1979. 04. 12.

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://arcanum.blog.hu/api/trackback/id/tr8916789070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása