Arcanum blog

„Te vagy a szívem, te vagy a lelkem”

"You're my heart, you're my soul"

2023. március 01. - arcanum admin

Ezzel a szentimentális refrénnel robbant be a nyolcvanas évek zenei kínálatába a német pop-duó, a Modern Talking. A zeneszerzésért Dieter Bohlen felelt, átható tekintetű, szívtipró társa pedig zongorázott és énekelt. Thomas Anders ma hatvanéves.

Az 1984-ben alakult Modern Talking sikerét az ABBÁ-éhoz és még Elvis Presley-éhez is hasonlították a magyar újságok, olyan hisztérikus rajongás övezte a zenekar tagjait. Mi tagadás, nehéz volt olyan lányszobát találni akkoriban, ahol legalább egy poszterről ne nézett volna vissza ránk a hosszú hajú és a szőke fiatalember. A nyolcvanas évek közepén a Modern Talking aktuális slágere volt minden diszkó műsorának fénypontja.

marcius_01_1200x628px_1.jpg

Ifjúsági Magazin, 1987. 06. 01.

Zenei teljesítményüket ugyan érte némi kritika, de a közönség heves ünneplése mindent felülírt. A lányokat különösen Thomas varázsolta el, aki feminin megjelenésével az érzékeny férfit testesítette meg, jól kiegészítve így a lendületes és férfias Dietert.

Tündöklésük nagyjából három évig tartott, feloszlásukban nagy szerepe volt Thomas Anders feleségének, Nórának, aki férjére rátelepedve egyre többször döntött helyette, és éket vert a zenekar tagjai közé. Későbbi válásukkal ez a probléma megoldódott, így 1998 és 2003 között újból összeállt a duó, de ezután már nem próbálkoztak többször.

Thomas Anders még manapság is fellép régi és újabb slágerekkel. Koncertjein minden bizonnyal megtaláljuk azokat is, akik annak idején a poszterében gyönyörködtek.  

Az énekes 1963. március elsején született, vagyis éppen ma hatvanéves. Ennek apropóján megnéztük az Arcanumban, mit találunk róla, és a zenekar sikerének csúcsán mit írtak a lapok a Modern Talkingról.

Dévényi Tibor jegyzi az első hírt

Az első Modern Talkingról szóló hírt a Képes Újság 1985. május 25-i számában találjuk. A Melódia – Mozaik című rovatban Dévényi Tibor mutatja be az együttest, méghozzá azért, mert első helyre kerültek az olvasók szavazatai alapján készült slágerlistán.

kepesujsag_1985-1_pages634-634.jpg

Képes Újság, 1985. 05. 25.

„A külföldi listánkat elsöprő fölénnyel vezeti a Modern Talking: Te vagy a szívem, te vagy a lelkem című dalukkal. Ezért most sokak kérésére részletesen is bemutatjuk a népszerű duót: Dieter Bolent és Thomas Anderst. Mindketten német származású muzsikusok, akik angol nyelven érik el sikereiket, főleg Európában.

…Thomas 22 éves, 175 centi magas, és a mérlegen 61 kilogrammot nyom. Kedvenc itala a kóla és a pezsgő. A zenekarok közül legjobban az Earth Wind & Fire-t szereti. Kedvenc színésznője Brooke Shields. A két fiú legszívesebben a Wham együttessel lép fel. Ennyit távirati stílusban listavezetőnkről, a Modern Talkingról. Új nagylemezükről minden jel szerint legalább négy-öt dal várható a nemzetközi listára, és a szakemberek véleménye szerint erősen pályáznak az „Év lemeze" címére is.” (Képes Újság, 1985. 05. 25.

1986: tombol a Modern Talking-őrület, amit a kritikusok nem értenek

A magyarországi és európai sikerek, a rajongók kitartó támadása 1986-ra teljes őrületbe fordítja a zenekar életét, és egyre inkább el kell bújniuk az emberek elől. A Képes 7 1986. április 26-i számában egy hosszú összeállítást közölnek, amelyben részletesen bemutatják a zenekart és annak felbolydult életét.

„Csupán a legfrissebb, Modern Talkinggal kapcsolatos információkban mazsoláztunk, amelyek ezekben a hetekben, hónapokban nemcsak a magyar rajongókat, de — az európai tini- és poplapokat olvasva — szinte valamennyi ország rajongóit érdeklik. S, ezen nincs is mit csodálkozni, hisz az év végi közönségszavazásokon a duó — kivétel nélkül — az élen vagy az élvonalban végzett, aranylemezeik száma meghaladta a százat (!), mindennap várná őket tv-, rádió- vagy koncertfellépés, dalaikat gyakran játsszák a rádióállomások, egy éve — valamelyik slágerükkel — mindig szerepelnek a sikerlistákon, a magazinok, poplapok tele vannak a fényképeikkel. Egyszóval, ha az USA-ban Michael Jackson- vagy Madonna-jelenségről cikkeztek a lapok, akkor 1985-86-ban Európában nyugodtan beszélhetünk Modern Talking-őrületről.” (Képes 7, 1986. 04. 26.

ifjusagimagazin_1986_pages222-222.jpg

Ifjúsági Magazin, 1986. 04. 01.

„A duó tagjait ezrek és ezrek várják a repülőtereken, de általában titokban utaznak, testőrökkel veszik magukat körül, lakáscímüket, lakóhelyüket igyekeznek eltitkolni, a fellépési kötelezettségeken kívül visszahúzódnak a magánéletbe... A jelenség, ha méreteiben nem éri is el, de sokban hasonlít a beatle mániára vagy az Elvis Presley személye körül kialakult bálványimádatra, s ez az, amit a becsületben megőszült, a műfaj csínját-bínját ismerő, ezer csodát és bukást megélt kritikusok nem értenek.” (Képes 7, 1986. 04. 26.

Bernd, a polgármester fia rendezvényeken kezdett énekelni

A Képes 7 hosszú bemutatása szerint a rendkívül céltudatos Dieter Bohlen egy stúdiómunka alkalmával találkozott a fiatal énekessel, akit akkor még Bernd-nek hívtak, és akivel aztán közös munkába kezdett.

„Az ötlet, az érdemi munka Dieter Bohlené, aki régi „motoros” a popszakmában. …A tornacipős, lezser megjelenésű, meglehetősen rámenős fickót azonban —ahogy már lenni szokott — a hanglemeztársaságok gyomorbajos részlegvezetői többnyire eltanácsolták. Volt, ahol egy idő után már az előszobákba sem engedték be. Végül a hamburgi Intersong Zenekiadó kínált neki szerződést. …S, ez a — közel 10 éves munka — eredményezte aztán a Modern Talking megalakítását. A nyolcvanas években sokáig figyelte a cég stúdióiban megforduló énekeseket, míg 1984-ben a 22 éves Thomas Anders mellett döntött.” (Képes 7, 1986. 04. 26.

vilagifjusaga_1985-1599268954_pages519-519.jpg

Világ Ifjúsága, 1985. 11. szám

„Thomas egy 150 lakosú falucskából származik, ahol édesapja polgármester volt, így fiatal, jó hangú és jóképű fiának alkalma nyílt, hogy a különböző társadalmi rendezvényeken énekelhessen. Később a rokonság körében sztárjelöltté avatott Bernd Weidung (csak a művészneve Thomas Anders) tánclokálokban és más szórakozóhelyeken próbálkozott, de iskoláit a „művészpálya” kedvéért nem szakította félbe. Germanisztikát tanult és szabad idejében tradicionális német slágereket énekelt ösztöndíj-kiegészítésképpen. Több kislemeze is megjelent, s egy ilyen lemezfelvétel alkalmával ismerkedett meg Dieter Bohlennel, aki meglátta benne a később sztárt, s így létrejöhetett a Modern Talking.

A „frontember” Thomas új nevet, új frizurát, sminket, új öltözéket, egy teljesen új, modern fazont kapott és semmi más dolga nem volt, mint önmagát adnia, alakítania. Bohlen írta, hangszerelte a dalokat, ő találta ki a zenekar imagie-ét, ő végezte el a szakmai munkát és csak a „készterméket” kellett az énekesnek eladnia.” (Képes 7, 1986. 04. 26.

„Te vagy a szívem, te vagy a lelkem”

A Modern Talking 1985-től már Európa szinte valamennyi országában népszerű lett, még Angliában is, méghozzá rögtön az első nagy slágerrel, a You’re My Heart, You’re My Soul (Te vagy a szívem, te vagy a lelkem) című dalával. Viszont mér ekkor előkerültek bizonyos nehézségek a tengerentúli koncertek miatt.

„A producer Dieter Bohlen úgy gondolta, érdemes volna még nagyobb kanállal merni a húsosfazékból, s ezért amerikai, tengerentúli turnét, fellépéseket szervezett. Fiatalabb társa viszont a számára szokatlan, őrületes turnéstresszbe, a sikerbe beleroppant. Idegösszeomlást kapott, felesége, Nóra biztatására fellépéseket mondott le, elvonult a rajongók elől, s már-már az együttes feloszlása is szóba került, amikor a félelmetes energiával és munkatempóval dolgozó Bohlen meghátrált. Lemondott — egyelőre — a tengerentúli tervekről, …és most, a harmadik nagylemez elkészülte, a sok tv szereplés után végre élő koncertekkel is megörvendeztetik rajongóikat.

Minden adott tehát a nagy sikerhez, s ezt a lehetőséget a Modern Talking addig tökéletesen ki is használta. Történetük, sikerük, zenéjük funkciója sokban emlékeztet az Abbáéra, amely 1974-től 1980-ig Svédországból siratta a „slágerbirodalmat”. A Modern Talking 1984-ben az NSZK-ban ragadta magához a rajongók előtti hatalmat. Eddig pályafutásuk töretlenül ível felfelé. Vajon képesek lesznek-e új „Abba-birodalmat” kiépíteni?” (Képes 7, 1986. 04. 26.

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

„Kommersz, jó melódiák” adják a siker kulcsát

A kritikusok kíméletlenül sorozták a Modern Talkingot, nem finomkodtak a zenei producer Bohlennel sem, akit ez egyáltalán nem zavart, sőt, saját maga beszélt az általa megalkotott és jól működő, „kommersz melódiákról”. Az Ifjúsági Magazin 1986. április elsejei számában örömmel árult el részleteket a slágereiről.

„- Nem zavar benneteket, hogy valamennyi dalotok szinte egy kaptafára készül?

- Azt hiszem, a harmadik albumon már egy kicsit változtatni kell a stíluson, hiszen ha ezt nem tesszük, fennáll a veszélye annak, hogy az emberek megunják a Modern Talkingot. Szerencsére azonban erről még nincs szó, hiszen tavaly csak Skandináviában hetvenöt tv-show-ban léptünk fel. Száztizenkét aranylemezünk van. Vezettük a slágerlistákat Argentínában, Brazíliában, Japánban. Gyakorlatilag Anglia és Amerika kivételével mindenhol ismernek bennünket. Ezzel együtt kicsit tartunk attól, hogy egyszer csak megunja a világ a zenénket.

- Mi jellemez benneteket?

- Zenénk talán azért különleges, mert akár egy gitárral is játszható, és bár sok diszkóegyüttes van, kevesen használnak jó dallamokat. Dalaink melodikusak. Azt hiszem, ez sikerünk kulcsa: kommersz, jó melódiák. A többiek nem így csinálják.” (Ifjúsági Magazin, 1986. 04. 01.

Ezek a kommersz melódiák azonban nem tetszettek mindenkinek, és súlyos kritikákkal illették a műveket. Ezt nehezen viselték a rajongók, így az újságokban több helyen is felbukkannak olyan olvasói levelek, amelyek a zenekar védelmére kelnek.

kepesifjusag_1987-1669646634_pages131-131.jpg

Képes Ifjúság, 1987. 02. 11.

Nóra, a feleség a híres nyaklánccal üzent a rajongóknak

A Magyar Ifjúság 1986 őszén Thomas házasságáról írt, pontosabban arról, hogy felesége sosem hagyja magára, még munka közben sem, valósággal rátelepedett. Férjével a híressé vált, Nóra feliratú nyakláncot hordatja, hogy megüzenje a rajongóknak: ez a dalia már elkelt. Úgy tűnt, a feleség nem enged férjének önálló életet élni. Ez persze nézeteltéréseket szült a közös munkában, és lassan az együttes felbomlásához vezetett. Később a házasság is tönkrement, és 2000-ben Thomas Anders már második feleségével házasodott össze.

kepeseuropa_1998_13-25-1586986025_pages73-73.jpg

Képes Európa, 1998. 04. 08.

„Az ember azt hinné, ha a tinilányok egy-egy bálványa hosszabb-rövidebb időre megnősül, végleg kiesik a kegyeikből. Nem így történt ez a 23 éves Thomas Anders-szel, a Modern Talking énekesével. Két évvel ezelőtt kötötte be egy - családneve ismeretlen - Nora nevű, nála egy évvel fiatalabb - bár jóval idősebbnek látszó - hölgy fejét, de úgy látszik, népszerűsége ezáltal mit sem csökkent.

A dolog annál is különösebb, mert Nora egy percre sem tágít Anders mellől, megjelenik a koncerteken, elkíséri a turnékra, és ha úgy alakul, igyekszik reflektorfénybe kerülni. A rajongók tábora jól tűri a sztár „árnyékát”, akire akkor is emlékezniük kell, ha éppen nincsen szem előtt, a büszke férj ugyanis nyakláncán viseli a „NÓRA” nevet, jó másfél centis betűkből kirakva.

Újabban úgy tűnik, az oldalborda is kezd hozzátartozni Thomas meg a Modern Talking Image-éhez, mert egy tévéfellépés során a stúdióbeli tizenévesek szavalókórusban követelték az ő megjelenését is. A Quick riportere a szokatlanul erős házastársi kötelék okai iránt érdeklődött a házaspártól, mire Thomas elmondta, hogy igen nagyra tartja felesége magabiztosságát, és határozott fellépését. Ugyanerre a kérdésre Nóra azt felelte: becsüli férjében, hogy igazi gavallér, világfi, aki készséges és udvarias, ráadásul bárány, szelíd. Két év alatt mindössze annyi időt töltöttek külön, amennyire egyszer Thomasnak azért volt szüksége, hogy leszaladjon a patikába.” (Magyar Ifjúság, 1986. 11. 28.

„Playback volt - vagy nem, a Thomas Anders-koncert?"

A megalakulástól számítva három év elég volt ahhoz, hogy a banda feloszlassa magát. Kibékíthetetlen ellentétek feszültek Dieter és Thomas között, és nagyon úgy tűnt, hogy valóban a feleség viselkedésének köszönhető a szakítás. Ezen azonban hamar túllépett az énekes, és folytatta, amit tulajdonképpen abba sem hagyott.

Az együttes feloszlása után Thomas Anders szinte rögtön egyedül kezdett turnézni. Így jutott el Magyarországra is, 1987-ben a Budapest Sportcsarnokban lépett fel. A Képes 7 1987. május 2-i számában a magyarországi koncert beszámolóját olvashatjuk. Hiába az ünneplő tömeg és a boldog nézőközönség, úgy tűnik, kicsit többet vártak tőle.

„Az igazság az, hogy ez a program jórészt komputerrel előre felvett zenei alapokból, elemekből állt. Erre „pöntyögtek” rá a zenészek és énekelt Thomas a helyszínen. Hallhattunk egy-egy élőben előadott számot is, egy szál zongorakísérettel, vagy anélkül. Ezek kellemes meglepetést szereztek.

…Megtudtuk, hogy a program a kétszeresébe került volna, ha mindent a helyszínen „állítanak elő” a zenészek, másrészt az igazi, a „nagy” Modern Talking soha nem játszott, nem énekelt élőben. Ehhez képest tehát még ez a fél- vagy negyed play-backes koncert is szép teljesítmény. (?) ítélje meg ki-ki maga, mi tekinthető ma eredménynek a pop-szakma területén.

S hogy miért láttam mégis — a magas jegyárak ellenére — sok-sok örömtől sugárzó arcot a nézőtéren? Egyszerű a válasz: a közönség megkapta azt, amiről ez az egész jelenség szól, amiért eljöttek ide: egy rövid időre szép embereket láthattak a színpadon állni és mosolyogni olyanokat, akik nem akarnak mást, csak kellemesnek tűnni. Ennyi volt. Én már csak arra várok, hogy hallhassak végre igazi zenét is a Budapest Sportcsarnokban!” (Képes 7 1987. 05. 02.

1988: „Egyedül hülyül kint a színpadon, play beckre énekel és bekasszírozza a dohányt”

„Dieter Bohlen még mindig felkapja a vizet, ha valaki szóbahozza előtte Thomas Anderst. Haragja természetesen elsősorban Nórának szól, akinek még mindig nem tudja megbocsátani, hogy tönkretette a Modern Talkingot. Nóra mindent megtiltott: párja nem mehetett külföldre, nem lehetett fotózni, és végül már nem is turnézhatott. Most viszont Thomas változatlanul Modern Talking néven működik, és Dieter nem tehet semmit, mert a barna amorózó play backre énekel” – tájékoztat minket az aktuális helyzetről a jólértesült Ifjúsági Magazin az 1988. július 1-jei számában.

Vagyis három évvel a dübörgő siker után már komolyabb feszültségek dolgoztak a zenekar tagjai között. Dieter Bohlen egy interjúban beszélt arról, milyen a viszonya Thomas Anderssel. Nem neveznénk felhőtlennek.

kepes7_1988_1-1664238463_pages1075-1075.jpg

Képes 7, 1988. 04. 23.

„- Miért vált szét a Modern Talking?

- Thomas Anders mindent bojkottált. A felesége, Nora megtiltotta neki, hogy külföldön is fellépjen, hogy közös fotón szerepeljen velem, és hogy turnézzon. Most egyedül hülyül kint a színpadon, play beckre énekel és bekasszírozza a dohányt. Fix, hogy a múlt évben milliókat keresett. Csak Leningrádban egymás után ötször énekelt telt háznak, minden alkalommal harmincezer embernek.

- És ez bosszant téged ?

- Nem, de szívesen csináltam volna vele élő turnét. Például Dél-Amerikában. Spanyolországban én egy Paul McCartney vagyok. Lezárták az utcákat, és az egyik tévétársaság főnöke arra kért, hogy adjak neki kezet, mert ki szeretné tenni a fotót az íróasztalára. A Szovjetunióban a legtöbb lemezt a Modern Talking felvételeiből adták el. Tízszer annyit, mint Whitney Houstontól.

- Voltál már egy Thomas Anders-koncerten?

- Mindenre azért én sem vagyok képes.

- Miért play backre énekel Anders? - Mert az egyszerűbb. Egy olyan pofa, mint ő, aki nagylemez ügyben körülbelül három órát tartózkodott a stúdióban, nem fog hat-nyolc hetet próbálni egy turnéra. Mert akkor biztosan nem lenne ideje, hogy a 16 autóját meglevegőztesse a környéken.

- Nem vagy keserű azért, mert Anders aratja le a sikert és rád marad a munka?

- Igen, a siker 90 százaléka az övé, ez világos, mint a nap.

- A munka 90 százalékát pedig te csináltad, ugye?

- Na neeem. A 99,8 százalékát.

- Gyűlölöd Thomas Anderst?

- Nem gyűlölöm, de nem vagyunk már kebelbarátok. Amerikában például a legjobb adásidőben, 20.15-kor lett volna egy nagy show-nk a tévében. 20.10-kor Anders eltűnt, így lőttek a fellépésnek. És ez hússzor megtörtént. Máskor a műsorvezetőnőt kellett kicserélni, mert Anders ragaszkodott egy hímnemű bemondóhoz.

- Ez Nora miatt volt?

- Hát persze.

- És a híres Nora-nyaklánc, amit Anders állítólag a felesége parancsára visel?

- Nincs ebben semmi titok: ha Nora rászól, akkor önként felveszi, és aztán azt mondja, hogy önként vette fel. Kösz, ebből nem kérek. Profik vagyunk, vagy mi!?

- Együtt dolgoznál még valaha Thomas Andersszel?

- Ha ettől a nőtől elválik, nem mondanék nemet.

- A Modern Talking nélkül vége a karrierednek?

- Ugyan már! Elsősorban mindig is producer és zeneszerző voltam. A Modern Talking előtt csináltam vagy száz lemezt. Most is többek producere vagyok és folyamatosan kapom az ajánlatokat Amerikából is.” (Képes 7, 1988. 04. 23.

A visszatérés már öt évig tartott

Sok minden változott abban a tíz évben, míg külön utakon jártak az együttes tagjai. Thomas elvált, majd később összeházasodott második feleségével. Úgy tűnt, a régi akadályok eltűntek, és újra összeállt a két zenész.

Régi és új rajongók ünnepelték a duó visszatérését, azonban néhány év múlva az ellentétek újra kiéleződtek, és 2003. június 7-én Bohlen egy rostocki koncerten ismét bejelentette az együttes felbomlását. Ez Thomasnak is meglepetés volt, mert bár készültek a visszavonulásra, de nem úgy és nem akkor. Thomas Anders és Dieter Bohlen 1998 és 2003 között hat stúdió albumot és 11 kislemezt jelentetett meg, és több mint 125 millió lemezt adott el világszerte.

Ebben az időszakban jutottak el Magyarországra is, immár mindketten, megújult külsővel, de a régi elhivatottsággal.

kurir_1998_04_pages197-197.jpg

Kurír - reggeli kiadás 1998. 04. 10.

Thomas természetesen az újabb szakítás után ismét önálló műsorral tért vissza, és azóta is fellépésről fellépésre jár, leginkább Európában. Idén ősszel Budapestre is újra eljön, így az egykori, lelkes rajongók élőben is megnézhetik a hatvanéves, fitt és elegáns Thomas Anderst és kellemes műsorát. Boldog születésnapot kívánunk neki innen is!

kisalfold_2015_01-1581634999_pages150-150.jpg

Kisalföld, 2015. 01. 10.

 

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://arcanum.blog.hu/api/trackback/id/tr9018060332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása