A magyar autó-motorsport legnagyobb ígérete balesetben vesztette életét, egy németországi verseny bemelegítő futamán. Az akkor 26 éves fiatalember lehetett volna az első magyar Forma-1-es pilóta.
Nem egyszerűen sportoló volt, hanem valóságos bálvány. Filmsztárokéhoz hasonló megjelenése miatt rajongtak érte a lányok, a fiúknak pedig gyorsan felfutó karrierje imponált, példaképnek tekintették. Halála az egész országot megrázta. Az Arcanum adatbázisában megnéztük, mit írtak róla a magyar lapok. A Magyar Életrajzi Lexikon szerint 1962. február 9-én született Budapesten, éppen ma lenne hatvanéves.
„Autóversenyző, Kesjár János motorkerékpáros, motorcsónak-versenyző unokája. A Budapesti Műszaki Egyetemen gépészmérnöki oklevelet szerzett. 1977-től 1981-ig gokartozott, 1982-ben autóversenyzői igazolványt szerzett. Gokartban a nemzetközi licencű kategóriában 1980-ban és 1981-ben magyar bajnok. Autóversenyzőként 1985-ben abszolút magyar bajnok, 1986-ban hegyi bajnok. A Forma Easter kategóriában 1982-ben, 1983-ban, 1984-ben és 1985-ben magyar bajnok. A Forma Ford kategóriában 1986-ban osztrák bajnok. 1987-től 1988-ig a Német Szövetségi Köztársaság Forma-3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a 9. helyen végzett. A szakemberek tervei szerint ő lett volna az első Forma-1 kategóriában versenyző magyar. A nürnbergi Norisringen halálos balesetet szenvedett.” – olvasható a lexikonban.
A baleset körülményei azóta is tisztázatlanok. Feltételezések szerint a fékrendszerből elfolyt folyadék okozhatta a balesetet, az autó fékezés nélkül csapódott a korlátnak.
„Gokart mazsolák, mazsola gokartok”
A Pajtás újság 1975-ben gokart építő bajnokságot hirdetett. Gyereknap alkalmából meg is tartották a záró eseményt, ahol minden jármű bemutatkozhatott. "… sokan sokféle alaplehetőséggel láttak hozzá, hogy megépítsék lábhajtásos, vagy motoros gokartjukat, de a célig, a budapesti bemutatóig sajnos nem mindenki jutott el.” – olvassuk a beszámolóban. Több gyerek is boldogan távozott, mert többféle kategóriában hirdettek győztest. Az egyikben Kesjár Csaba nyert, akinek nevével ebben a cikkben találkozunk először az Arcanum adatbázisában.
Kesjár Csaba a kép jobb oldalán, bukósisakban
„A budapesti építők közül Kesjár Csaba gokartja keltett feltűnést, amelyet édesapja segítségével épített, egy belföldi táborozást és egy bukósisakot kapott.” (Pajtás, 1975. 06. 11.)
A rendőrök elől a lépcsőházba menekült
Az Autó-Motor 1982. december 15-i számában olvashatunk a legkisebb Kesjár örökségéről. „Sporttörténeti tény, hogy a Kesjár-família a magyar autó- és motorsport történelem egyedülálló versenyzői dinasztiája. A sor Kesjár Jánossal, a nagypapával indul, aki mint többszörös motorkerékpáros bajnok vált országos hírűvé. Az ő útját két és négy keréken szerzett bajnoki címekkel büszkélkedő fia, ifj. Kesjár János folytatta. Most pedig az ő fián, Csabán a sor a Kesjár név öregbítésére. Nyilván az öröklődés okán; Csabának nem volt szüksége családi noszogatásra. „Motorizált génjei” elég korán nyeregbe szólították.” – írja a szerző. A húszéves Csaba nem mindennapi emlékeket idéz fel ebben a cikkben.
„Nyolcéves koromban kaptam az első motoromat, egy 50 kcm-es Jawát, és akkor azzal már kimentem az utcára. Igaz, a legtöbb időt a lépcsőházakban töltöttem vele, ahova a rendőrök elől menekültünk. Most 20 éves vagyok, és a mai napig sem tudtam leszokni a motorozásról. A 250-es Suzukim a 16. motorkerékpárom, még a hóban is kijárok vele.” (Autó-Motor, 1982. 12. 15.)
1986-ban ült át a Forma Ford 2000-es kategóriába
A gokart versenyeken éveken át verhetetlen maradt. A tehetségét hamar felismerték, így megkezdhette a versenyzést egy magasabb kategóriában, lépésről-lépésre haladt a cél felé.
„Gokartos és Forrna Easteres pályafutása után, Kesjár Csaba, a Forma Ford 2000-es kategóriába ül át 1986-ban — szállingózott a pletyka országszerte, és, hogy a pletyka valósággá vált, ennek kézzelfogható jele, hogy még a múlt év végén Csaba hazavontathatta a Van Diemen márkájú 2000- nes Forma Fordot. …1985 júniusában mód nyílott arra, hogy Csaba néhány kört menjen egy 1984-es típusú, 1600-as Forma Ford-dal a zeltwegi pályán. A 10 körös próba során Kesjár már az 5—6. körben egy másodperccel jobb időket futott, mint Lechner egyik élversenyzője, aki előtte ugyanazzal az autóval egy álló napon át körözött a pályán. A teszt végére, a 9. körre pedig már 1,5 mp- cel futott jobb időt a „gyári”, gyakorlott versenyzőnél.” (Autó-Motor, 1986. 02. 15.)
Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!
A Forma-3-ban rögtön a legjobbak között találta magát
Mindössze egy nagyjából 500 kilométernyi, olaszországi gyakorlás és ismerkedés után indult el az első Forma-3-as versenyén, 1987-ben. Úgy tűnt, hogy semmi sem állítja meg egészen a Forma-1-ig.
„Kesjár Csaba az NSZK-s Schübel csapathoz szerződött, hogy az NSZK Forma-3-as bajnokságán álljon rajthoz. Az első tréningen a 33 nevező között a 9. időt futotta meg, de a második edzésen többen javítottak, így a 25 autós mezőny 14. rajtkockájából indult. A számára még alig ismert monopostóval mint mesélte, szokatlan volt a rajt, és még a nehezen váltható második sebességet is keresgélnie kellett, ám ennek ellenére a 12. helyen érkezett az első fordulóba. Ezután még két versenyzőt megelőzve a 9. helyen futott. Később azonban ketten is megelőzték, és a 11. helyen ért célba.” (Autó-Motor, 1987. 05. 15.)
„A legértelmetlenebb halál, amit valaha láttam”
„1988. június 24-én versenyhétvége volt a Formula-3-ban, a nürnbergi Norisringen. Barátnője a csapat tagjaival együtt a bokszutcában várta, hogy beérkezzenek az autók a szokásos tesztkörökről. - Egyszerre minden megállt a pályán, jöttek be a kocsik, csak ő nem. Akkor már világossá vált, hogy baleset történt. Rohantunk oda, de nem engedtek a közelébe - nyilatkozta a lány évekkel később.” (Gelei József, Sportsikereink)
Kesjár Csaba halálát a mai napig kérdések övezik. Különböző feltételezések vannak arról, miért csúszott ki 200-as sebességgel az egyik kanyarban.
"Beszéltek arról, hogy a pilóta elvesztette egy pillanatra az eszméletét, vagy technikai hiba történt, esetleg szándékos rongálás. A baleset után egy évvel a hivatalos vizsgálat azt állapította meg, hogy elfolyt a fékolaj, így Csaba hiába nyomta padlóig a fékpedált, a kocsi lassítás nélkül szelte ketté a gumibálákat és a mögötte elhelyezkedő szalagkorlátot. Ez utóbbi felső része olyan súlyos fejsérülést okozott, hogy az ifjú autóversenyző azonnal meghalt." (Gelei József, Sportsikereink)
A Népsport újságírója, Harle Tamás a szerencsétlenséget követő napokban Németországba utazott, hogy további részleteket tudjon meg a balesetről. (Egy hónappal a tragédia után jelent meg Kesjár Csabáról Az utolsó 26 óra című kötete.) Beszélt azzal az orvossal is, aki először érkezett az ütközés helyszínére.
„Kesjár Csaba a földön feküdt, amikor megláttam, már bukósisak nélkül. Azt állítólag a biztonsági emberek vették le róla. Az életnek semmi jelét nem mutatta, értelmetlenné vált minden orvosi beavatkozás, ez már az első pillanatban látszott. A homlok felsőrészét érhette a legnagyobb ütés, a palánkon és a bukósisakon később talált nyomok is ezt erősítik meg.” – mondta a német sürgősségi orvos. (Népsport, 1988. 07. 18.)
„Úgy érzem, gyengébb autót kapok.”
A Magyar Ifjúság hasábjain, 1988. szeptember 9-én megjelent interjúban dr. Palatitz Andrást, a Hungexpo igazgatóhelyettesét kérdezték Kesjár versenyzői karrierjéről, a szponzorációról és a balesetet követő találgatásokról. Szomorú előzménye a beszélgetésnek, hogy a szerző már interjút készített Kesjárral, ami épp a versenyző halála idején jelent volna meg. Bevezetésként ebből megoszt néhány gondolatot.
„Nekem, mint profi autóversenyzőnek csak a vezetéssel szabadna foglalkoznom, de kénytelen vagyok elveszni a részletekben. …A versenyeztetésem rendkívül sokba kerül, és a pénzt irgalmatlanul nehéz előteremteni. A Hungexpo, az engem támogató konzorcium vezetője, nem győzi a jogi kiskapukat megkeresni azért, hogy én nyugodtan róhassam a köröket valahol Európa versenypályáin. Szponzorokat is borzasztó nehéz találni. Márka százezreket rászánni egy emberre nem kis felelősség, hát még megtalálni ennyi valutát. A pénz akadozva jut ki a megfelelő helyre. És ezért, úgy érzem, gyengébb autót kapok.” – mondta ekkor Kesjár. (Magyar Ifjúság, 1988. 09. 09.)
A Hungexpo igazgatóhelyettese azt is elmondta, hogy mit gondol a versenyző halála körüli találgatásokról.
„ — Arról mi a véleményed, hogy esetleg öngyilkosság történt?
— Ez komolytalan állítás. Csaba sikeres volt, emellett huszonhat, és nem tizenhat éves. Egy öngyilkosjelölt aligha vállalja, hogy megnyomorodik, márpedig Csabának erre most jóval több esélye volt, mint a halálra. Abban a kanyarban meghalni, ahol a baleset érte, ugyanis szinte lehetetlen. Olyan balszerencse sorozat áldozata lett, ami szinte hihetetlen. A védőgumikat áttörve úgy szorult az autó eleje a korlát alá, hogy az valósággal széthasította a kocsit. Erre a minimálisnál is kevesebb volt az esély, mégis megtörtént.” (Magyar Ifjúság, 1988. 09. 09.)
Iskolát neveztek el róla
A közönség rajongása évekig nem csillapodott, még egy iskola diákjai is úgy döntöttek, hogy az intézmény a híres autóversenyző nevét viselje.
Haász Gábor, Kesjár Csaba édesapja és Simon Mária
„Kesjár Csabának, a tragikusan elhunyt fiatal autóversenyzőnek a nevét vette fel Budaörsön az Őszibarack utcai 4. számú Általános Iskola úttörőcsapata. Amint az iskola igazgatónője, Simon Mária elmondta, ez a névválasztás teljesen a diákok kezdeményezése volt. Az iskola vezetősége egy falitáblát tett ki, amelyre a gyerekek felírhatták javaslataikat. A döntő többség Kesjár Csaba nevét választotta. Az ünnepségen jelen voltak Kesjár Csaba szülei, valamint barátja Haász Gábor, aki rövid beszédben emlékezett meg róla.” (Autó-Motor, 1989. 07. 01.)
Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!