A fogyasztói társadalomban a vásárlás lett a közös öröm. Se vége, se hossza a vevőszerző trükköknek, amelyek nagyrészt a tengerentúlról érkeznek. Bármilyen alkalom okot adhat egy jó kis vásárlásra, avagy alkalom szüli a vásárlót, főleg akkor, ha csábító árengedménnyel találkozik.
A kereskedők manapság rengeteg árutól szeretnének megszabadulni, így újabb és újabb alkalmakat kell teremteni a vevőknek. Ebben az egyik legsikeresebb kezdeményezés a Black Friday, ami minden körítés nélkül a puszta vásárlást tette főszereplővé. A fekete péntek november végén berúgja a motort, hogy egészen karácsonyig utazhassunk a vásárlás hatalmas platójú teherautóján.
A visszautasíthatatlan akciók és látványos árengedmények napja bő egy évtizede szivárgott be a magyar kereskedelembe, de magabiztosan kitart. Megnéztük az Arcanumban, mit találunk a fekete péntek történetéről, valamint a hozzá hasonló vásárlási akciókról, amelyek lassan Magyarországon is sorra megjelentek.
Az Arcanum sajtóadatbázisában több tízmillió oldalon szabadon kereshetsz, és le is töltheted az elmúlt évszázadok újságjait és magazinjait. Az egyik legizgalmasabb az arckereső funkció, amellyel akár saját magadat is megtalálhatod.
Ha szeretnél az adatbázisban körülnézni és keresgélni, akkor ide kattintva megteheted!
Fekete, sokaknak mégis az év legszebb napja, mi az?
Nagyjából ötven éves amerikai hagyomány a hálaadást követő fekete péntek (Black Friday), a vásárlás ünnepe, amelyre nagy leárazásokkal készülnek a kereskedők. Magyarországra 2012-ben szervezték meg először a fekete pénteket, amelyen a televízióktól a fürdősókig akár 50-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni a különféle árucikkeket.
„Az esemény már rég nem egyetlen napról vagy egy hétvégéről szól, hanem három héten keresztül zajlik. Kis túlzással egész novemberben jókora kedvezmények mellett lehet válogatni a bevásárlóközpontok és webáruházak árukészletéből, világszerte ez az időszak egyúttal a karácsonyi szezon kezdete a kereskedelemben.” (Világgazdaság, 2019. 11. 18.)
A vevő mindig jól jár
Ha itthon nem is amerikai minőségű akciókkal indult a fekete péntek, de igazán látványos kedvezményekhez jutott a vásárló. Akár ötven-hatvan százalékkal is olcsóbban vásárolhatta meg azt a terméket, amire szüksége volt. Az évek múlásával aztán, ahogy nőtt a hazai Black Friday ismertsége, szinte minden kereskedő fekete pénteket hirdetett. Később pedig az egynapos esemény egész hónapra elhúzódott. Erről ír a Komárom-Esztergom megyei 24 óra, a 2020. november 13-i számában.
„Az elmúlt esztendőkben külön weboldalak, fórumok jöttek létre a legjobb akciók megtalálására, a sarki zöldséges is bőszen hirdette, hogy nála is van Black Friday. Azonban ez csak tartalom nélküli marketing volt a legtöbb esetben. 2020-ra eljutottunk oda, hogy az eredetileg egynaposra tervezett árakció az egész hónapban uralkodik, és vannak olyan üzletek, ahol már november első péntekén is lehetett Black Friday-akció keretein belül vásárolni.” (Komárom-Esztergom megyei 24 óra, 2020. 11. 13.)
A leárazás tulajdonképpen marketingköltség, a kedvezmény a vevőt illeti
A Magyar Nemzet 2019. november 30-i számában arról olvashatunk, hogy ez a nap a hazai kereskedelemben valójában egy marketing-eszköz, amelyet ügyes árpolitikával használnak ki a kereskedők. A vevők viszont jól járnak, ugyanis a kedvezményt átengedik nekik. Cserébe a kereskedők azt remélik, a vevő visszatér, ami jó eséllyel be is következik.
„A Black Friday üzletpolitikája ugyanis normál esetben az, hogy a kereskedők különalkut kötnek a gyártókkal, vállalják egy nagyobb volumen egyszeri felvásárlását, akár több százmillió forint értékben, ám cserébe 30-50 százalékos kedvezményt kérnek, amelyet átengednek a vásárlóknak. Sok esetben még így is bevételkieséssel számolhatnak, mivel a műszaki cikkeknél legfeljebb 10-15 százalékos haszonkulccsal dolgoznak az üzletek.
Dajka Gábor szerint ez még kevesebb, sokszor mindössze négy százalék, így a nagyobb kedvezmény a haszontól is megfoszt, legalábbis rövid távon. Megfelelő marketingstratégiával ugyanis a kiesett összeg körülbelül fél év alatt megtérül, mivel a Black Friday alatt új, később is hűséges ügyfelek szerezhetők, a leárazás tehát valójában marketingköltségként fogható fel.” (Magyar Nemzet, 2019. 11. 30.)
Ha szeretnél az adatbázisban körülnézni és keresgélni, akkor ide kattintva megteheted!
A vásárlás lélektana az emberi evolúcióiban gyökerezik
Még csak hét éve indult el a magyar fekete péntek 2019-ben, de már arról írtak a lapok, hogy nagyobb a hűhó, mint amennyit valójában költenek a magyarok a kihagyhatatlannak tűnő fekete pénteken. Erről ír a Dunaújvárosi Hírlap, 2019. november 26-i száma. Lehet persze, hogy a számok mást mutatnak, de a népszerűségét tekintve továbbra is verhetetlen a fekete péntek, ha a kedvezményekről és a vásárlók lelkesedéséről van szó.
„Bár a fogyasztói árak évről évre emelkednek, azért azt elmondhatjuk, hogy a magyar vásárlók mégsem költenek jelentősen többet karácsonyi ajándékokra, mint az előző években - derül ki a KSH adataiból. Ez az összeg 46 760 forint, amelynek a fele online vásárlásra megy el. Ezt a statisztikát valamelyest a Black Friday-ajánlatok lehúzhatják, mert a százalékjel erősen meg tudja babonázni a vásárlót. A vásárlás ilyenkor ugyanis több a szimpla pénzköltésnél.
A LiveScience online tudományos magazin azt írja, a fogyasztói magatartás evolúciós okokra vezethető vissza, és erősen korrelál a gyűjtögető életmóddal: erőforrásokat felhalmozni és túlélni. És valóban.” (Dunaújvárosi Hírlap, 2019. 11. 26.)
Egyre több az akciós esemény, mindenki megtalálja a neki szánt leárazást
A fekete péntekkel párhuzamosan mindenféle vásárlói rétegnek igyekeznek a kereskedők akciókat szervezni. Több, más típusú akció is gyökeret vert a hazai kereskedőknél. Az első Dotcommerce day-t például 2011-ben tartották, amely elérte a kitűzött célját, hiszen a részt vevő vállalatok többségének érezhető forgalomnövekedést hozott. Tulajdonképpen az ilyen típusú akcióknak köszönhetően kapott lendületet a magyarországi elektronikus kereskedelem.
„Az ötletgazda és a résztvevők is sikeresnek értékelték az első hazai Dotcommerce dayt, amelynek keretében közel 400 webes kereskedő kínálta jelentős kedvezménnyel termékeit egy napig, november utolsó csütörtökén. A kezdeményezés elsődleges célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az elektronikus kereskedelem előnyeire, a csatlakozó webboltok számára pedig forgalomnövekedést biztosítson már a karácsonyi vásárlási roham előtt, ezt pedig látszólag sikerült elérni - magyarázta a pozitív visszajelzéseket az akciót megálmodó Neo Interactive kreatív digitális ügynökség ügyvezetője, Soós Gergely.
Bár a Dotcommerce day hatása a hasonló amerikai akciókétól messze elmaradt, így is több tízezer internetező élt a kedvezményes vásárlás lehetőségével: a Neo Interactive adatai szerint az akciók közötti keresést biztosító oldalon 200000 körüli látogatást regisztráltak, a látogatók többsége pedig tovább is kattintott valamelyik kereskedő akciós oldalára.” (Világgazdaság, 2011. 12. 07.)
Az Egyesült Államokban és több nyugat-európai országban is nagy népszerűségnek örvendő Cyber Monday már itthon is megjelent. A Cyber Monday koncepciója 2005-ben született az USA-ban, a Black Friday utáni hétfői, egynapos vásárlási „ünnepet" jelöli. Ekkor rengeteg üzlet rövid ideig úgynevezett flash értékesítéseket tart, amelyek csak egy-egy órán át érvényesek.
„A Deloitte könyvvizsgáló és tanácsadó cég idei kutatása szerint a tengerentúlon már minden korosztály körében nagyobb az érdeklődés a Cyber Monday, mint a Black Friday akciói iránt. Különösen igaz ez a legfiatalabb korcsoportra, vagyis a Z generációra, akiknél 65, illetve 58 százalék az érdeklődők aránya az egyik és a másik akciós nappal kapcsolatban.” (Világgazdaság, 2019. 12. 02.)
A kereskedők kezdtek taktikát váltani Amerikában, és a hagyományos bolti vásárlás helyett igyekeznek webáruházaikba csalogatni a fogyasztókat. Például a Wal-Mart, a Best Buy, a Sears kiskereskedelmi óriások speciális akciókat hirdetnek a weboldalaikon. Azt remélve, hogy vevők az amúgy is egyszerűbb és kényelmesebb internetes vásárlás mellett döntenek majd.
„Nem a „Cyber Monday” hozza a legnagyobb eladási rekordokat a karácsonyi ünnepi szezon alatt. Internetes kereskedők már egy jó ideje kitapasztalták, hogy a digitális dollárok áradata a jeles nap után csak két héttel indul be igazán. Ezt a hétfőt nevezte el az elektronikus kereskedelem egyik legnagyobbja, az eBay „Green Monday-nak", persze nem a környezetbarát vásárlásra, hanem a zöldhasú bankjegyekre utalva. A comScore adatai szerint 2006-ban például december 13-án, a „Green Monday-t” követő szerdán dőlt meg az eladási rekord egészen pontosan 667 millió dollárral.” (Magyar Tőkepiac, 2007. 11. 28.)
A kihívók ellenére a Black Friday népszerűsége töretlen, külföldön és itthon is rengeteg vásárlót megmozgat. Ami érthető, hiszen az akciók segítségével olyasmikhez is hozzájuthatunk, amikhez a leárazások nélkül nem tudnánk. Vagy legalábbis tetemes összeget spórolhatunk meg, ha ilyenkor vásárolunk.
Ha szeretnél az adatbázisban körülnézni és keresgélni, akkor ide kattintva megteheted!