Arcanum blog

Mit jelent valójában az Adidas név?

Két testvér, két sportmárka

2021. augusztus 18. - arcanum admin

Az egyik legismertebb sportmárka története egy német kisvárosban, Herzogenaurachban kezdődött. Adolf Dassler rajongott a sportokért, és bár péknek tanult, végül kézzel készített sportcipőket gyártott a család fürdőszobájában, majd egy napon megalapította saját márkáját. Hivatalosan ma 72 éves az Adidas AG. De honnan származik a név és mit jelent? Az Arcanumban utánanéztünk és érdekes részleteket találtunk.

Minden a családi vállalkozással indult

A kis Adolf 1900-ban született, szolgált az első világháborúban, majd hazatérve belevágott ötlete megvalósításába: saját tervei szerint sportcipőket kezdett varrni. Az alapanyagokat a háborúból maradt katonai felszerelések adták, azokból kreált sportolásra alkalmas lábbeliket. Rájött ugyanis, hogy másféle cipő szükséges a sportokhoz, és miután kiderült, hogy termékei sikeresek, Gebruder Dassler Schuhfabrik (Dassler Fivérek Cipőgyár) néven, testvérével közösen gyárat alapított.

kepessport_2004_07-09_pages377-377.jpg

Képes Sport, 2004. 08. 10.

„Adi egy idő után már nem tudta egyedül kiszolgálni az igényeket, és a fürdőszoba is szűkösnek bizonyult. Kiütötték hát a falat és a biciklitárolót is a vállalkozás részévé tették. 1,50 birodalmi márkába került ekkor egy pár cipő. 1923-ban 3557 márka hasznot hozott a bolt, ahova már két alkalmazott és a nővér is besegített. 1924-ben csatlakozik a vállalkozáshoz Rudolf, Adi bátyja is, akivel megalapítják cégüket. 1925-ben már 12 munkást alkalmaznak, beleértve a családtagokat is, akik 50 pár cipőt készítettek naponta.” (Wan2, 2003. 10. 01.)

Nem csak az Adidas, a Puma története is ekkor kezdődött

A leírások szerint Adi volt a tervező és újító, Rudolf pedig a kereskedő. Nem lehet tudni pontosan, mi volt az utolsó csepp a pohárban, de a testvérek sokévnyi közös munka után az elválás mellett döntöttek. Adi saját nevéből alkotja meg az azóta fogalommá vált sportmárka nevét. Adolf (Adi) Dasser, azaz Adidas. Bátyja sem sokáig tétlenkedik, előbb Ruda, majd Puma néven indítja el vállalkozását.

„1948 végén a két fivér már nem volt képes egy irányban gondolkodni, ezért elváltak útjaik. Adi 1949. augusztus 18-án bejegyeztette a becenevéből (Addas) képzett adidas nevet, illetve levédette a három csíkot. Rudolf is megalapította saját cégét, ami később Puma néven vált ismertté, de ez egy másik történet... 1967-től gyárt az adidas sportruházatot is, melyen '72-ben tűnik föl először a jellegzetes „Trefoil" lógó. A cég '88-ban részvénytársasággá alakult, '95-ben a frankfurti és a párizsi börzére bevezetik a részvényeket is. '97-ben megvásárolja a Salomont, a vezető télisport eszközöket gyártó céget. Számos világújítás fűződik a nevéhez, a cserélhető szegecsektől és a polyamid talptól kezdve a már mindenki számára jól ismert Torsion Systemen és a Predatoron keresztül a vadiúj ClimaCool fejlesztésig.” (Wan2, 2003. 10. 01.)

interpressmagazin_1983-1-1597370563_pages355-355.jpg

Interpress Magazin, 1983. 02. 01.

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A rivalizálás kifogyhatatlan energiával zakatolt

„A sport Káinját és Ábeljét a sport érdekli a legkevésbé. S jaj annak, aki a lelketlen kufárok utcájába kerül.” – olvashatjuk a Magyar Ifjúság, 1967. március 11-i cikkében, amely részletesen taglalja, hogyan harcolt egymással a két sportmárka, pontosabban az azokat alapító testvérpár.

„Rudolfnak (PUMA) jobban sikerült a rajt, 1950-ig. Jó kapcsolatai és szerződései a nyugatnémet futballszövetséggel biztosították a szükséges propagandát és a felvevő piacot. Egy szép napon azonban Rudolf ellentmondott a válogatott edzőnek, Herbergernek. Az eredmény: Herberger faképnél hagyta és a testvérhez pártolt. Dassler Adolf szerepe, mint harmadik ember, az edző Herberger és a masszőr Déuzer mellett, szinte legendává vált az ügyes propaganda révén. Akkor tette fel művére a koronát, amikor a német együttes, 1954-ben, Svájcban megnyerte a VB-t. Rahn harmadik gólja 3:2-nél a magyarok ellen a berni Wankdort Stadionban, az „ADIDAS” előtt megnyitotta a világpiac aranykapuját. „A valódi VB-cipőt csupán ADIDAS gyártja!” Ez volt ettől kezdve a jelszó, „PUMA”-testvér legnagyobb bánatára… A harc nem csupán a családokat osztja ketté. Egyben felvirágoztatja az üzemi kémkedést, a megvesztegetést, a botrányokat, az irigységet, és az egymás elleni marakodást, gyűlöletet.” (Magyar Ifjúság, 1967. 03. 11.

Híres sportolókkal reklámoztak

Technikai újításoknak és profi marketingeseknek köszönhetően mindig képesek voltak az élvonalban maradni. Mindkét cég vezető sportolókat kért fel termékei reklámozására, az egyik legismertebb Puma-arc például Pelé volt, akit 1970-ben láthatott a közönség egy Puma Kingben focizni.

„A Puma cipők átélték nagy pillanatukat a televíziók képernyőjén. A világbajnok Pele bekötötte saját, különleges Puma King cipőjének fűzőjét, ezzel az egész világ tekintetét a német márka kivételes cipőjére irányítva.” (Népszava, 1970. 10. 04.)

nepszava_1970_10_pages39-39.jpg

Népszava, 1970. 10. 04.

Az Adidas története tehát nem csak a cég saját története, hanem egy rivális cégé is, amelynek keletkezése, fejlődése elválaszthatatlan a tehetséges és kreatív Adi Dassler egykori ötletétől. Remekül szimbolizálja ezt a versengést az Armin Hary-ről készült két kép, melyek szerint a sportoló a 100 méteres síkfutásban Pumában indult, ám az érmet már Adidasban vette át a római olimpián, 1960-ban.

„Rudolf Dassler, a „PUMA”- főnök, nem tudott belenyugodni testvére előretörésébe. Lehet, hogy a VB-győzelem utáni fotók ingerelték fel. Mindenesetre nemsokára mindennapos szokássá vált Nyugat- Németországban, sőt, szinte az egész világon, hogy a sportbajnokok ingyen kaptak „PUMA” sportcipőket — méghozzá ahányat akartak. A stuttgarti „Sportillustrierte” szerint ilyen módon Kari Kaufmann-nak 124 pár cipője lett. Az 1960-as római olimpiai játékokon Ármin Háry a 100m-es döntőt „PUMA”-cipőben futotta, a győzelmi emelvényen viszont ADIDAS-cipőben jelent meg, amikor az aranyérmet átvette. (Magyar Ifjúság, 1967. 03. 11.

magyarifjusag_1967-1-1600120378_pages100-100.jpg

Magyar Ifjúság, 1967. 03. 11.

A torziós cipő előnyt adott az Adidasnak

Az Adidas Torsion modell lett az aduász a versenyben, amely 1989-ben előtérbe tolta a sportmárkát. Az úgynevezett Adidas Torsion cipővel nemcsak a cég saját marketing szakemberei, hanem a tőle függetlennek tekinthető sportorvosok és edzők szerint is jelentős előnyt szerzett magának.

„A nagyszabású reklámkampány azt emeli ki az új cipőcsalád tulajdonságai közül, hogy a Torsion cipők viselői úgy érezhetik, mintha mezítláb mozognának. Az új cipőmodell kutatói - köztük Benno M. Sigg calgary-i egyetemi professzor és Eugen Süssi, a zürichi biomechanikai intézet professzora - , abból a feltevésből indultak ki, hogy a múltban nemigen vették figyelembe a láb hosszanti tengelyének az elfordulását, az úgynevezett torziót. Az új adidas-modell segítségével – amelyet torziós cipőnek neveznek - a láb elülső részét bizonyos mértékig forgatni lehet, anélkül, hogy a mozgás súlypontja áttevődnék a lábfej hátulsó részére.„ (Képes Sport, 1989. 04. 11.)

A Torsion megjelenése óta eltelt évtizedek alatt megannyi fejlesztés és új modell került ki a gyárakból. A két márka ma is dübörög a tulajdonosok leszármazottainak irányításával. További részleteket találunk az Adidasról és a Pumáról, ha használjuk az Arcanum keresőjét.

Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://arcanum.blog.hu/api/trackback/id/tr3816662866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása