Nyolc testvér közül ő volt a hatodik gyerek, a legidősebb lány a családban. Tizenéves korában már modellként dolgozott, 1950-ben, a Miss Malmö szépségversenyen fedezték fel, később ő nyerte a Miss Svédország címet is, ezután lett belőle színésznő. Anita Ekberg ma lenne 90 éves, születésnapja alkalmából megnéztük, mit találunk róla az Arcanumban.
"Egy fiatal leány" mit sem tud a férfiakról
Érdekes, hogy a legkorábbi találat 1955-ből származik, melyben az 1931-es születésű, svéd Ekberg mindössze 24 évesen már „ismert hollywoodi színésznő”-nek számít. Híres emberek érdekes mondásait gyűjtötték össze a cikkben, ahol Ekberg olyan nagyságokkal szerepel együtt, mint Voltaire, Nietzsche, Coolidge amerikai elnök vagy éppen Jókai. Aktuális bölcsessége a férfiak vele szemben tanúsított viselkedéséről szól, pontosabban arról, hogy egy úriember mindkét esetben ugyanúgy viselkedik: akkor is, ha a társaságában található hölgy tetszik neki, és akkor is, ha nem.
„Anita Ekberg, az ismert hollywoodi filmszínésznő mondta: Egy fiatal leány csak nehezen tudja megállapítani, vajon a férfi, akivel együtt van, tökéletesen gentleman-e, vagy pedig csak egyszerűen nem érdeklődik iránta.” (Uj Kelet, 1955. 06. 03.)
Felül semmiben jelent meg a neki rendezett partin
Extravaganciáért nem kellett a szomszédba mennie, bár nem ismerjük az indíttatást, de az eredmény emlékezetes lett, melyet aztán örömmel csócsáltak a filmes lapok. „Anita Ekberg egy tiszteletére rendezett estélyen kissé eredeti toalettben jelent meg” – írják az Előre című újság egyik, 1956 júniusi számában.
„A ruha alul szabályszerű szoknyában végződött, felül azonban az öltözködés eddig ismert szabályaitól eltérően kezdődött, irodalmi kifejezéssel élve, ez a kezdődés szembehelyezkedve a dekadens ruházkodási szemlélettel, merész lendülettel visszatért a primitivizmushoz és mindent a néző elé tárt. Földrajzi hasonlattal: szolid dombok és lágy völgyek hirdették a természet pazar pompáját. Egyszerű meghatározással: Anita Ekbergen felül nem volt semmi.
Ezzel a semmivel azonban még nem merült ki a művésznő eredetisége, még valami újat, még pedig egészen újat adott bámulóinak. Bal arcára szépen kinyílt rózsát festett ismeretlen festőművész és ez a rózsa befedte az egész bal arcot. Anita Ekbergnek óriási sikere volt. A megjelent urak gratuláltak nagyszerű ötleteihez és a hollywoodi filmlapok hasábokat írtak róla.” (Előre, 1956. 06. 07.)
Őszinte interjú az amerikai unalomról
1960-ban már jól ismerték Anitát Hollywoodban, melynek „nem annyira a játékművészetére volt szüksége…, hanem tündöklő szőke hajára, veszedelmes tekintetére, szeszélyesen kígyózó ajkaira. Anita Ekberg tehát szegény kémnőket, gazdag kéjnőket és démoni szépséggel felruházott, vagy végzetessé vetkőztetett egyéb kalandornőket alakított.” – olvassuk a róla szóló cikkben. Ekkorra már egybekelt Anthony Steel-lel, akivel csak a kamerák előtt kellett volna jól mutatnia, de végül magánemberként is egymásba szerettek. Valami mégsem volt rendben ebben a csillogó életben, hiszen a színésznő elég érzékletesen írta le az amerikai élet unalmát.
„Ha hihetünk az önéletrajzának, Anita Ekberg ennek ellenére sem boldog. A világsiker csúcspontján elfogja, állítólag, az amerikai unalomtól való rémület. Ebben az unalomban — írja Anita — éppen az az iszonyatos, hogy színhelye nem a magány, hanem a társaság. Az amerikai életforma egyik hírhedt sajátossága, hogy az unatkozó emberek céltalanul, valóságos, tartalmas személyi kapcsolatok híján is társaságokban verődnek össze, ahol aztán úgyszólván társalgás nélkül, fásult iddogálással ütik agyon szabad idejüket.
Ettől a társasági élettől Anita Ekberg alaposan megundorodott már, amikorra reklámfőnöke elrendelte, hogy a nyilvánosság előtt mutatkozzék Anthony Steellel, a divatos angol hősszerelmessel. Persze, a csinos fiatalembernek is a reklámfőnöke rendelte Anita gardírozását: az impresszáriók szükségesnek látták, hogy a két sztár úgynevezett „szép pár“-ban egyesüljön, akiknek flörtjét azután szenzációs sajtóbeszámolók szellőztethetik. Ezúttal azonban történetesen úgy adódott, hogy a két sztár... túllőtt a célon, s a reklám-meggondolásokat messze túlhaladva, valóban egymásba szeretett. A filmlapok óriási népszerűsítési kampánya után, (amelyet persze a producer pénzelt!) a két mutatós sztár a velencei Palazzo Vecchió-ban egybekelt.” (Új Élet, 1960. 09. 25.)
Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!
Hatvanhat évesen Róma mellett, egyedül élt
Édes élet helyett magány – ezt a címet adta a szerző a riportjának, amelyben a színésznővel beszélget Róma melletti otthonában. „Sok férfit visszautasítottam, ezért kaptam a Jéghegy csúfnevet” – mondja az interjúban, és meséli udvarlói történetét, akik közül kettővel össze is házasodott.
„Anita Ekberg, Az édes élet című film egykori sztárja ma, hatvanhat évesen egy Rómához közeli villában él. A helyiek csak Anita-erődnek nevezik a házat, mert a birtokot három és fél méter magas, erős fal veszi körül, s két doberman kutya is ügyel arra, hogy illetéktelenek ne tehessék be a lábukat. A nehéz vaskaput bentről, távirányítással nyitják, és hosszú út vezet a házhoz. A kertben háromszáz éves fák jelzik, hogy itt mindig gazdag ember élt.” (Képes Európa, 1997. 08. 27.)
Az egykor ünnepelt színésznőnek nem sikerültek túl vidámra élete utolsó évei. Mint az alábbi idézetben olvashatjuk, 66 éves korában még az igazit kereste, miközben elzárkózva, magányosan élte a mindennapjait.
„Második férje Kik Van Nuttervolt, aki huszonhét évvel ezelőtt a Bond-filmekben tűnt fel. Ez a házasság sem tartott sokáig. - Azt hittem, ő is meghalt, de a barátaim mesélték, hogy látták a Bahamákon egy gazdag, öreg hölggyel.
Az édes élet című film gyönyörű hódítójának a valóságban nem volt szerencséje a férfiakkal. Az egykori szépség arcát - mivel sohasem engedett plasztikai sebésznek hozzányúlni - ráncok öregítik. Mély árok keretezi a szemét is. A világ egykori legszebb, legszexisebb, legfelkapottabb színésznője ma magányosan él Rómához közeli villájában.
- Keresek egy férfit, aki izmos, intelligens és vidám.
Amíg megtalálja, csak két dobermanja a társa...” (Képes Európa, 1997. 08. 27.)
Olaszországban halt meg, 84 évesen
A világhírű svéd színésznő, Fellini Az édes élet című filmjének feledhetetlen Sylviája, egy korszak szex-szimbóluma életének 84. évében meghalt egy Róma környéki klinikán, ahová karácsony után szállították be több betegség miatt – olvasható ügyvédjének bejelentése a színésznő haláláról szóló cikkben.
„Ubaldi közölte, hogy Anita Ekberg gyászszertartását a héten tartják Rómában, majd hamvait hazaküldik Svédországba. „Sok barátja volt, akik vele voltak élete végéig” - tette hozzá az ügyvéd, utalva arra, hogy a színésznő már két éve betegeskedett, és anyagi gondjai is voltak, nagyon alacsony nyugdíjat kapott. Ekberg „az elmúlt években nem élt luxusban, de azt azért nem mondhatni, hogy szegénységben halt meg”. Volt egy nagy villája az olasz főváros déli részén — hangoztatta az ügyvéd.” (Háromszék, 2015. 01. 13.)
Emlékezetes alakításai közül a Trevi-kútban eljátszott jelenete legendássá vált, sokat dolgozott olasz filmeken a legnagyobb rendezőkkel. A hetvenes évektől már csak epizódszerepeket vállalt, végül teljesen visszavonult. Hazájában csak egyszer, 1964-ben állt kamera elé, de miután a rendezővel összeveszett, mégsem került be a filmbe.
„A „jéghegynek” becézett Ekberget a külsőleg hideg, de érzéki szépség szerepébe skatulyázták be. A skandinávokra jellemző magas szőkesége olaszos vérmérséklettel párosult - ezt a tulajdonságát használta fel Federico Fellini olasz rendező is, aki 1960-as, Az édes élet című filmjében egy Rómába látogató egocentrikus, híres amerikai filmsztár szerepét osztotta rá. Ekberg nevét a nézők többsége e film híres jelenetéből ismeri, amikor Marcello Mastroianni partnereként fekete atlaszból készült káprázatos ruhájában éjszaka megmártózik a Trevi-kút hűs vizében.” (Délvilág, 2001. 10. 04.)
Ha olvasgatnál az Arcanum adatbázisában, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!