Arcanum blog

„A camping bicikli nem is olyan lassú, mint első pillanatban látszik”

2025. március 05. - arcanum admin

Egyáltalán nem volt könnyű hozzájutni, mert a csepeli gyár által készített biciklik nagy része exportra készült. A camping kerékpár a hazai kerékpározás egyik kiemelkedő képviselőjeként vonult be a bicikli-történelembe, legalábbis ami a népszerűségét illeti. Ez nem is meglepő, hiszen bárkinek alkalmas lehetett, az állítható ülés és kormány miatt akár a gyerekek is biztonsággal használhatták.

Ma is látni még belőle az utakon, a megmaradt példányokon büszke tulajdonosok feszítenek. Szomorú aktualitást ad a mai napnak, hogy a camping bicikli tervezőjét, a 90 éves korában elhunyt Nógrádi Lászlót éppen ma, március 5-én temetik a csepeli temetőben.

muszaki_elet_1969_02_21.jpg

Műszaki Élet, 1969. 02. 21.

Az eredeti nevén Weiss Manfréd Acél- és Fémművek története egészen az 1800-as évek végére nyúlik vissza. A második világháborút követő államosítás után azonban a gyár már Csepel Vas- és Fémművek néven működött, és ennek a gyárnak a részeként üzemelt a Csepeli Kerékpár-és Varrógépgyár, ahol a camping kerékpárok is készültek. A biciklik gyártása megközelítette - és 1967-ben meg is haladta - az évi százezres nagyságrendet. A rendszerváltás után a gyárat privatizálták, és az amerikai befektetőknek köszönhetően már Schwinn-Csepel néven készítettek ott kerékpárokat. Legújabban pedig, 2012 óta ismét Csepel Zrt. néven működnek a gyártelep megmaradt részlegei, amelyek mindegyike magyar tulajdonban maradt.

eszak_magyarorszag_1973_09_14.jpg

Észak-Magyarország, 1973. 09. 14.

Az Arcanum adatbázisába újra fejest ugrottunk, hogy felkutassunk néhány érdekes részletet a camping kerékpár életéből, a megalkotásától napjainkig. Lássuk, miket találtunk!

Ha szeretnél szabadon böngészni az Arcanum adatbázisában, és kipróbálnád az új arckeresőt, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

Egy tehetséges igazgató fejéből pattant ki az ötlet

Nógrádi László, a Csepel Művek kerékpárgyárának egykori igazgatója a ’60-as években azzal szerzett hírnevet magának, hogy az ő ötlete és tervei szerint fejlesztették ki a camping biciklit. Vagy ahogy hivatalosan nevezték, a Csepel Camping kerékpárt. Először 1966-ban, a „Camping City” jelent meg, majd később jött a „Camping Csillag” típusnévvel ellátott, illetve később a „Camping Csaba”, amely már egy merev vázú (nem szétnyitható) változat volt.

osszecsukott_camping_bicikli_muszaki_eet_1969_02_21.jpg

Műszaki Élet, 1969. 02. 21.

A hatvanas években kezdték el megtervezni ezeket a kerékpárokat az igazgató vezetésével. Az ötlet onnan származott, hogy az emberek főleg Trabanttal, Wartburggal és egyéb, viszonylag szűkös belső terű autókkal jártak. Kellett tehát egy olyan kerékpár, amely elfért ezekben a kocsikban, hogy oda szállíthassák, ahol éppen szükség volt rá. Adódott tehát az alapötlet, hogy a kerékpár legyen összecsukható, ugyanakkor maradjon stabil a váza.

Végül a Csepel kempingbiciklinek hatalmas sikere lett, a 2000-es évekig nagyjából egymillió darabot gyártottak belőle. A '60-as évek közepén kezdődött el az első példányok elkészítése, és az újságok tanúsága szerint 1966-ban, az augusztusi BNV-n mutatták be a formabontó biciklit. Ezután nagyon sokan szerettek volna vásárolni belőle, de a hatalmas export miatt a hazai boltokban sokáig hiánycikknek számított a kempingbicikli.

nepsport_gurulo_kemping.jpg

Népsport, 1966. 12. 08.

„A Csepel Művek bemutatja… Igazi újdonság a szétszedhető és műanyag táskában szállítható „City- Camping” kerékpár. A nagyközönség augusztus 18 és 28 között a városligeti Petőfi csarnokban tekintheti meg a hazai ipar kiállítását. A kiállítással egyidőben a bemutatott gépek egy része megvásárolható a Szivárvány Áruházban.” (Békés Megyei Népújság, 1966. 08. 18.)

Egy alapos műszaki kritika szerint „nem olyan lassú”

A camping biciklit, még ha manapság el is csodálkozunk rajta, kifejezetten ajánlották túrázáshoz is. A Turista Magazin egyik 1988-as számában egy hosszú cikket is szenteltek annak, hogy alaposan bemutassák a túrázáshoz ajánlott járművet.

„Elterjedésük előbb-utóbb várható, mert egyre több túrázónak lesz elege a „beton- és autódzsungelből”. Addig is, amíg ezek elérhetőbb áron kaphatók, jó túrakerékpár terepre a camping-bicikli. Sokan hátrányaként emlegetik a kis átmérőjű (20 collos) kerekeit, amelyeket nehezebb hajtani a 27 collos kerekeknél. Ez igaz, de a könnyű hajtásnak csak egyik tényezője a kerékátmérő. …Előnye a viszonylag vastag gumi, amely keményebbre felfújva jó utakon kisebb ellenállással gördül, rosszabb utakon kevésbé felfújva jól egyenlíti ki az úthibákat. Nagy előnye még összecsukhatósága, vonatra, távolsági autóbuszra, metróra fel lehet vele szállni.” (Turista Magazin, 1988. 12.01.)

ifjusagi_magazin_1976_09_01_kemping_es_verseny.jpg

Ifjúsági Magazin, 1976. 09. 01.

„Csomagtartója szilárdabb, mint a nagykerekű gépeké, mert rövidebbek feltámasztó rúdjai. A csomagok praktikus elhelyezési módja az, ha a sátrat hosszában rákötjük a csomagtartóra, erre tesszük a két oldaltáskát (így nem érnek le a sarkunkig) és tetejébe kötjük a hálózsákot. A kormányra felszerelhetünk egy kormánytáskát, ha előtte egy táskatartót hajlítunk 6—8 mm átmérőjű réz hegesztőpálcából, vagy keményebb alupálcából. (Ezeket nem kell krómoztatni). Ez olyan formán néz ki, mint a BMX kerékpár két kormányszárát összekötő rúd.

…A kerékpár hajtóműve 61,3 collos áttételt ad (46/15 fokszámú lánckerekek), amely alig kisebb a külföldi szakírók által ajánlott „alföldi” kerékpárokra ideális 65 collos áttételnél. (A Csepel „alföldi” típusok áttételei 70 coll körüliek). …Tehát a camping kerékpár nem olyan lassú, amint az első pillanatban látszik. További előnyei, hogy gyerekek és felnőttek, nők, férfiak egyaránt használhatják és viszonylag olcsó. Kisméretű lakásokban is könnyű tárolni, a gépkocsik csomagtartóiban is elfér.” (Turista Magazin, 1988. 12.01.)

Ha szeretnél szabadon böngészni az Arcanum adatbázisában, és kipróbálnád az új arckeresőt, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A sufnituning virágkorában nem volt akadály a gyerekülés sem

A camping kerékpár megihletett sok kreatív bicikli-rajongót is. Az alábbi képen azt látjuk, amikor a tulajdonos gyerekülést hegesztett az eredeti vázra. A kivitelezésért és az ötlet megosztásáért Fiar Sándor 200 forintos utalványt kapott jutalmul.

ezermester_1978_06_01_potules.jpg

Ezermester, 1978. 06. 01.

A helyes megfejtők között egy camping kerékpárt sorsolunk ki!

A népszerű hiánycikket egyenes út vezette a rejtvényekért járó jutalmakhoz. Több helyen is azt olvassuk a régi újságokban, hogy „Kié lett a kemping kerékpár?”, vagyis előszeretettel osztogatták jutalomként a különböző rejtvények megfejtőinek, ami azt is megmutatja, hogy a camping bicikli mennyire kurrens kategóriát képviselt a ’70-es és ’80-as években.

tolna_megyei_nepujsag_1975_02_27.jpg

Tolna Megyei Népújság, 1975. 02. 27.

A KRESZ szabályok ismeretéről szóló versenyen is lehetett például - a filmfelvevőgép vagy sportszerek mellett - kempingbiciklit nyerni.

nepszava_1979_03_24_jutalom_kerekpar.jpg

Népszava, 1979. 03. 24.

2024-ben még gurul a kemping, akár Balaton-kerülésre is alkalmas

A Csepel Camping kerékpár mára a nosztalgikus tárgyak közé került, bár a mai napig használják közlekedésre, nem is kevesen. Még hosszú távon is be lehet vetni, ahogy ezt egy tavalyi újságcikkben felfedeztük.

Két barát egy évek óta dédelgetett tervet valósított meg azzal, hogy körbe biciklizte a Balatont. Méghozzá camping biciklivel. Néhányan úgy hitték, hogy majd meggondolják magukat, de a két fiatalember nem tréfának szánta a dolgot. A Dunaújvárosi Hírlap 2024. július 17-i számában részletes beszámolót találunk a kalandos vállalkozásról, amelyet végül tökéletesen sikerült teljesíteni.

dunaujvarosi_hirlap_2024_07_17.jpg

Dunaújvárosi Hírlap, 2024. 07. 17.

Sohár Ákos és Hargittai Tamás beszámolójából kiderül egy fontos részlet, mégpedig az, hogy a túra alatt egyáltalán nem volt szükség semmilyen szerelésre.

„A barátságunk egyik megalapozó része volt a Camping bicikli. Mind a ketten nagyon szeretjük ezeket a „vasakat”. A Camping mellett természetesen az egyéb retró járműveket is kedveljük. A Camping biciklizésre azt tudom mondani, hogy az egy életérzés.

… A legelső napon, mielőtt elindultunk volna, bemelegítettünk. A többin inkább csak nyújtottunk. Nagyon sokat segített, hogy az első nap végén megmártózhattunk a hűvös Balatonban. Szerelésre nem volt szükség, szinte gond nélkül megúsztuk az egész túrát. …Nagyjából 1,5 kilométer után Tamás bicikli pedáljának hatalmas nyikorgáshoz jött meg a kedve. Ezt próbáltuk megoldani, azonban a nagyjából 30 éve meg nem mozdított csavar makacs volt és nem engedett, nem tudtuk szétszedni, így kellett tovább folytatnunk. Ezenkívül nem volt más műszaki problémánk.” (Dunaújvárosi Hírek 2024. 07. 17.)

A Csepel Camping biciklik nem múló népszerűségét mi sem mutatja jobban, mint hogy a balatoni túra hősei más kemping-rajongókkal is összefutottak a túra közben.

„Hazafele úton a Déli pályaudvarnál (átszállás közben) összefutottunk két hasonló életkorú sráccal, mint mi vagyunk (17 évesek), akik ugyanúgy Campingekkel voltak. Eldicsekedtünk, hogy honnan jövünk, mire azt mondták, hogy ők is tervezik körbe tekerni a Balatont, de egyelőre még nem jutottak el odáig, hogy nekikezdjenek.” (Dunaújvárosi Hírek 2024. 07. 17.)

A csepeli gyár egykori igazgatója rajongója maradt a kerékpároknak

Cikkünk szomorú aktualitása, hogy 90 éves korában nemrég meghalt a camping bicikli tervezője, Nógrádi László. Akit éppen ma, 2025. március 5-én temetnek el a csepeli temetőben. Az egykori igazgató a csepel.hu cikke szerint a nyugdíjas éveiben is aktívan részt vett Csepel életében, és gyakran tartott előadást Csepel történetéről egy helyi egyesület szervezésében. Idős korában is rendszeresen kerékpározott, és gyalogtúrákon vett részt barátaival a Kis-Duna-part mentén.

Az alábbi képen Nógrádi Lászlót látjuk, az általa tervezett kerékpár társaságában.

tolna_megyei_nepujsag_1967_04_08.jpg

Tolna Megyei Népújság, 1967. 04. 08.

Ha szeretnél szabadon böngészni az Arcanum adatbázisában, és kipróbálnád az új arckeresőt, nézd meg az előfizetési lehetőségeket!

A bejegyzés trackback címe:

https://arcanum.blog.hu/api/trackback/id/tr4018810298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása