Marlon Brando (1924. április 3. – 2004. július 1.) amerikai színész, a 20. század egyik legbefolyásosabb és legismertebb színészi ikonja volt. Brando a method acting (módszeres színjátszás) egyik legjelesebb képviselője volt, amelyet a New York-i Actors Studio-ban tanult Lee Strasberg és Stella Adler irányítása alatt.
Ez a technika az érzelmi hitelességre és a karakter belső világának mély megértésére fókuszált, forradalmasítva a hollywoodi színjátszást. „Hollywood fenegyereke, a Bogart utáni nemzedék vezéralakja, akiből azonban már hiányzik az az áldozatos munkakészség, amely Humphrey Bogartot jellemezte. Ha Bogart a csúcs – Brando a dekadencia. Bogart nagy egyéniség – Brando nagy tehetség. – Az összevetés Hedda Hoppertől származik. Hollywood egykori pletyka királynője – ebben a megítélésében nem tévedett. Nem véletlen, hogy MARLON BRANDÓT Bogarttal vetik össze. Egyéniségükben van valami hasonlóság, szerepkörükben sok az azonosság. Talán az idők és az amerikai társadalom változásának jele, hogy Bogart rendezett körülmények közül érkezett a filmvilágba, míg Brando a zűrzavarból lépett a kamerák elé. Pedig életútjának kezdete rendre utal. A nebraskai Omahában látja meg a napvilágot, 1924. április 3-án, egy gondokkal nem küzdő, de nem túl tehetős családban, ahol ő már a harmadik gyerek. Míg azonban két nővére beilleszkedik a család és az iskolák életébe, Marlon Brando rossz magaviseletű és csapnivaló diák, az iskola réme, akire tanítói ma sem emlékeznek szívesen. Bosszúból lett színész. Két nővére 1942-ben New Yorkba ment, hogy valóra váltsa édesanyja régi álmát és színésznő legyen. Marion, hogy „visszanyerje anyját”, 1943 nyarán maga is New Yorkba utazott és Erwin Piscator Dramatic Workshopjába jelentkezett színinövendéknek. Osztályvezető tanára, Stella Adler már akkoriban kijelentette: Ez a bábszerű idegbeteg egy nap a Broadway legnagyobb színésze lesz.” – írta róla a Film Színház Muzsika 1977-ben. Olyan filmekben nyújtott ikonikus alakításokat, mint A vágy villamosa (1951), A rakparton (1954) és A Keresztapa (1972).
Szerepei gyakran komplex, ellentmondásos karaktereket ábrázoltak, akik egyszerre voltak erőteljesek és sebezhetőek. Brando kétszer nyert Oscar-díjat a legjobb férfi főszereplő kategóriában: A rakparton (1954) és A Keresztapa (1972) című filmekért. Az utóbbi díjat azonban nem vette át személyesen, tiltakozásul az amerikai őslakosok hollywoodi ábrázolása és a Wounded Knee- incidens ellen.„Több Kazannal közös munka után a rendező rábízza a Vágy villamosa A vágy villamosa ás a Dajkamesék hölgyeknek: Brando művészetének két pólusa. Klasszikus szerepben való kiválóságát bizonyította be Shakespeare Julius Caesar-jában, színpadi bemutatóján Stanley Kowalski szerepét. 1947 augusztusa volt. »Annyira személyemre öntöttnek éreztem a szerepet, hogy majdnem a pályámba került. Egyszerűen csakis Stanley Kowalski módjára tudtam élni a színházon kívül is, míg a darab műsoron volt. Pedig 816 előadásán szerepeltem...« Mikor az előadás-sorozat véget ért, Brando felkereste Stella Adlert és bevallotta: Semmi mást sem tudok játszani többé, csakis ezt a darabot. Stanley én vagyok, és ezzel befejeztem.” A Wounded Knee-incidens 1973-ban történt a dél-dakotai Pine Ridge indián rezervátumban, amikor az Amerikai Indián Mozgalom (AIM) aktivistái elfoglalták Wounded Knee faluját. A 71 napos tiltakozás célja az amerikai őslakosok jogainak védelme és a kormány által megszegett szerződések miatti elégedetlenség kifejezése volt. Az esemény fegyveres összetűzésekhez vezetett az aktivisták és a szövetségi hatóságok között, két ember meghalt, és számos sebesült volt. A tiltakozás nagy médiafigyelmet kapott, és Marlon Brando az 1973-as Oscar-gálán erre hivatkozva küldte Sacheen Littlefeathert a díj átvételére, hogy felhívja a figyelmet az őslakosok helyzetére. Omaha, Nebraska, Egyesült Államok, 1924. április 3-án született. Édesanyja, Dorothy, színésznő volt, míg apja, Marlon Senior, vegyszergyártó ügynök. Gyermekkora nehéz volt, részben alkoholista szülei miatt. Brando New Yorkban tanult színészetet az Actors Studio-ban, ahol elsajátította a Sztanyiszlavszkij- módszert, amely később karrierjét meghatározta. Háromszor nősült, és hivatalosan 11 gyermeke született, bár magánélete zűrzavaros volt, számos kapcsolat és botrány jellemezte. Gyermekei közül Christian Brando és Cheyenne Brando is reflektorfénybe került, utóbbi tragikus öngyilkossága miatt. Marion Brando – Don Vito Corleone főszerepének alakítója – így határozza meg a film problémáját és saját színészi feladatát: „Azt hiszem, ez a film egyáltalán nem a maffiáról szól. Inkább a részvénytársaságok pszichológiájáról. A maffia bizonyos értelemben a legjobb prototípusa kapitalista rendszerünknek. Don Corleone lehet az amerikai business bármelyik mágnása, aki minden tőle telhetőt elkövet az általa képviselt csoportért és családjáért.” „Szerintem a Don Corleone által alkalmazott taktika – folytatja a színész kommentárját – vajmi kevéssé különbözik a General Motors taktikájától ... Corleone mélységesen elvi ember, és természetesen felvetődik a kérdés, hogyan bátoríthatja ilyen ember a gyilkolást. De az amerikai kormány ugyanezt teszi olyan okokból, amelyek nem túlságosan különböznek a maffia okaitól.
A nagy business szakadatlanul gyilkol bennünket – gépkocsikkal, cigarettával, a légkör szennyezésével – és nagyszerű hozzáértéssel műveli ezt.” – mondta élete egyik legnagyobb szerepéről, amelyben a maffiafilm műfaját is forradalmasította. „Voltak jó éveim és rossz éveim, jó szerepeim és rossz szerepeim, a szerepek többsége pedig egyszerűen vacak volt” – mondta egyszer a Newsweek tudósítójának. Több tucat filmben játszott, de ezek közül csak néhány kapott helyet a nagy művészetben. „A vágy villamosa” után még két Kazan-filmben szerepelt: a „Viva Zapata!”-ban (1952), amelyben a felkelt mexikóiak vezérét alakította, és a „Rakparton”-ban, amelyben Terry Malloyt alakította, s amelyért, mint 1964 legjobb színésze, megkapta az Amerikai Filmművészeti Akadémia díját. A stúdiók vezetői kihasználták Brando ritka átlényegülési képességét, és elhalmozták olyan szerepekkel, amelyekben nem érvényesíthette tehetségének minden értékét. A „Julius Caesar” c. történelmi filmben a fiatal Marcus Antoniust alakította: az egyetlen, amit a kritika figyelemre méltatott, a római arisztokrata fizikai arculatának „nemes férfiassága” volt. Brando a szerződések hálójába kerülvén (amelyekben eleinte, saját bevallása szerint, nem mindig ismerte ki magát), kénytelen volt eljátszani olyan szerepeket, amelyek végtelenül távol álltak művészi alkatától. A „Desirée” c. film, amelyben Napóleont kellett volna alakítania, olyan silány, értéktelen filmipari terméknek bizonyult, hogy Brando fellázadt. De megfenyegették, hogy ha nem játssza el a szerepet, eljárást indítanak ellene. Érlelődött a hollywoodi miliőben megszokott konfliktus, a művész egyénisége és a rendszer szabályozott konformizmusa között (amely oly gyakran végződött tragikusan – emlékezzünk Marylin Monroe öngyilkosságára).” – ezt a Nemzetközi Szemle folyóirat írta 1972-ben.
Legfontosabb filmjei:
A vágy villamosa (A Streetcar Named Desire, 1951): Stanley Kowalski szerepében nyújtott nyers, erőteljes alakítása világhírűvé tette, és újradefiniálta a férfi főszereplők ábrázolását.
A rakparton (On the Waterfront, 1954): Terry Malloy dokkmunkás szerepében Oscar-díjat nyert, a film a
munkásosztály és a korrupció témáját járta körül.
A Keresztapa (The Godfather, 1972): Don Vito Corleone szerepe minden idők egyik legikonikusabb
alakítása, amely a maffiafilm műfaját is forradalmasította.
Utolsó tangó Párizsban (Last Tango in Paris, 1972): A Bernardo Bertolucci rendezte filmben nyújtott
explicit és érzelmileg nyers alakítása vitákat váltott ki, de a kritikusok elismerték.
Apokalipszis most (Apocalypse Now, 1979): Kurtz ezredes szerepében Francis Ford Coppola filmjében
maradandót alkotott, bár a forgatás során konfliktusai voltak a rendezővel.
Magánélete, különösen gyermekeivel kapcsolatos tragédiák (pl. Christian Brando börtönbüntetése és Cheyenne öngyilkossága) gyakran került a címlapokra. A Képes Európa 1995-ös számában írt ezekről bővebben. Brando stílusa inspirálta a modern színészi iskola legnagyobb neveit, köztük Robert De Nirót, Al Pacinót és Leonardo DiCapriót. Alakításai és lázadó személyisége a popkultúra részévé vált, gyakran utánozták és hivatkoztak rá. Több könyv és dokumentumfilm készült róla, például a Listen to Me Marlon (2015), amely saját hangfelvételei alapján mutatja be életét. Brando híres volt arról, hogy nem tanulta meg a szövegeit, hanem súgókártyákat használt a forgatásokon. A Keresztapa híres "pofazacskós" beszédmódját pamut vattával érte el, ami a karakter öregedő, megviselt arcát hangsúlyozta. Szenvedélyesen szerette a dobolást és a tahiti kultúrát, ahol hosszú időt töltött. Marlon Brando 2004. július 1-jén halt meg Los Angelesben, 80 éves korában, tüdőproblémák és szívelégtelenség következtében. Nevére összesen 6934 találat fedezhető fel az Arcanum Újságokban, így olyan történetekre is rálelhet, amelyeket még sosem olvasott el a híres színészről.
Csizmazia Zoltán